Galeria

Wernisaż
Marek Koziński eMKa
13.06.2024 r.

Z tego co pod ręką za pomocą pędzla i pióra Marek Koziński pragnie podzielić się ” szukaniem siebie”. Kilkadziesiąt lat życia jest odpowiednim momentem, aby swoje myśli odkryć przed innymi. Podczas wystawy pokazane są obrazy, które są własnością Artysty i zaprzyjaźnionych z nim kolekcjonerów. Marek Koziński absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy, następnie w latach 1972-1976 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od ponad czterdziestu lat mieszkaniec Żnina, prowadzi własną działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych. Jak mówi o sobie- sam wybrał swój los, świadomie. Własne malarstwo nazywa skromnie zabawą kolorami. Z obserwacji rzeczywistości i wrażliwości na piękno świata powstają jego obrazy. Malowaniu zawsze towarzyszy muzyka, która u Pana Marka odgrywa niezwykle ważną rolę. Warto wspomnieć, że gdy pod ręką znajdzie się nie pędzel, a pióro, wtedy powstają wiersze. Nazywane, znowu skromnie, wyrzutami.

18.04.2024r.
Wernisaż wystawy fotografii
Piotra Koralewskiego „Plastyka Nieostrości”

Czwartkowy wernisaż okraszony został muzyką na żywo w wykonaniu wirtuoza gitary Macieja Dolskiego, który kolejny raz zaprezentował swoje autorskie kawałki do „Plastyki Nieostrości”.

Piotr Koralewski – ur. 1991, fotograf samouk, kolekcjoner, miłośnik sztuki. Fotografią zajmuje się od 2007 roku – od tego też roku zaczął budować swoją kolekcję tradycyjnych aparatów fotograficznych oraz wszelkiego sprzętu związanego z dawną fotografią. Swoje fotografie wykonuje za pomocą aparatów cyfrowych, jednak często w parze z nimi idą stare obiektywy z lat 70., 80., 90., oraz jeszcze starsze. Fotografuje również przy użyciu tradycyjnych aparatów na błonę zwojową. Wystrzega się nadmiernej obróbki graficznej.
Plastyka Nieostrości jest wystawą zdjęć ukazujących uroki otaczającej nas dziko przyrody. Artystyczna wizja portretowanej przyrody przenosi odbiorcę w świat pełen uroku, tajemniczości i refleksji.
Rośliny, obok których większość przechodzi obojętnie, są tu sfotografowane portretowo. Utrwalone za pomocą starych, manualnych obiektywów portretowych o ogniskowych używanych głównie do typowej fotografii portretowej. Efektem takiego spojrzenia na fotografowany obiekt jest ukazanie piękna flory często przez nas pomijanej, a mającej w sobie niekiedy więcej uroku niż ta uprawiana w przydomowych ogrodach.
Motywem przewodnim fotografii Piotra Koralewskiego jest mała głębia ostrości, rośliny sfotografowane są w dużej separacji od tła, co nadaje wręcz malarskiego klimatu. Fotografie są naturalne. Rozmycia, nieostrości, bliki, odblaski są wynikiem przemyślanego sposobu uchwycenia zastanej natury i użytych obiektywów.
Użyte do tego projektu obiektywy to głównie jasne, stałoogniskowe portretówki: radziecki Helios 1.5/85 mm i czechosłowacki obiektyw projektorowy Meostigmat 1.4/70 mm, ale również stary radziecki 300 mm teleobiektyw Tair 3s. Wszystkie fotografie zostały wykonane przy maksymalnie otwartych przysłonach.

Wernisaż

Sylwia Dudaczyk, Joanna Chmielewska

22.02.2024 r.

Otwarcie wystawy

„Kolekcjonerskie modele samochodów”

12.12.2023 r.

Wystawa ukazuje rozwój motoryzacji drugiej połowy XX wieku czyli z okresu PRL-u przede wszystkim w Polsce, ale także w krajach socjalistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. Wystawa przestawia samochody produkowane w Polsce Ludowej, ich rozwój i modernizację na przestrzeni drugiej połowy XX wieku w tym także w latach 90. XX wieku. Na wystawie zobaczyć można zarówno samochody osobowe takie,      jak np.: Warszawy czy Syreny, samochody dostawcze, jak np.: Żuki czy Tarpany, samochody ciężarowe, jak: Stary ze Starachowic czy Jelcze z Jelczańskich Zakładów Samochodowych, polskie autobusy oraz prototypy polskiej motoryzacji. Obok wielu modeli produkowanych w tym czasie w Polsce zobaczymy wiele samochodów takich, jak: Trabanty i Wartburgi z NRD, czechosłowackie Škody, czy Tatry, węgierskie Ikarusy, rumuńskie Dacie, jugosłowiańskie Zastawy oraz radzieckie pojazdy osobowe, terenowe, ciężarowe jak, np.: Łady czy Ziły. Wystawa to podróż  w czasie dla osób, które pamiętają tamte czasy, które jeździły tymi samochodami, jak i możliwość poznania historii motoryzacji dla młodszych osób, które nie pamiętają już czasów PRL-u lub które urodziły się już po zmianach ustrojowych w Polsce oraz Europie. Wystawa prezentuje także samochody produkowane jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku, a więc po upadku komunizmu   jak np. Polonezy, które przy odrobinie szczęścia można jeszcze spotkać dzisiaj  na naszych ulicach. Modele prezentowane  na wystawie są w różnej skali, największe w skali 1:8, natomiast najmniejsze  w skali 1:72. Najpopularniejsza skala to 1:43.  Na wystawie można zobaczyć także niewielką ilość motocykli z okresu PRL-u. Wystawa ta powstała dzięki moim zainteresowaniom motoryzacją od dziecka, ponieważ moje dzieciństwo to lata 90., a więc czas kiedy na drogach można było zobaczyć jeszcze wiele samochodów właśnie w okresu Polski Ludowej. Ale także chciałem poprzez tą wystawę zachować pamięć o polskiej motoryzacji i myśli technicznej, która jeszcze nie tak dawno wypełniała polskie i zagraniczne ulice.        

Pozdrawiam, Bartosz Janicki

Wernisaż wystawy jubileuszowej

haftu Krystyny Ługiewicz

27.10.23 r

Pani Krystyna o sobie:

Pałuczanką jestem od dziecka; urodziłam się w Grochowiskach Księżych i tam mieszkałam do 1984 roku. Moja przygoda z haftem zaczęła się już w szkole podstawowej, kiedy w szóstej klasie pod okiem pani od zajęć praktycznych wyszyłam sobie koszulę nocną oraz białą bluzkę. Po szkole zaczęłam haftować na zamówienia. W 1978 roku w Żninie powstał zakład pracy nakładczej z Torunia „Rzut – Spółdzielnia Pracy, Twórczości Ludowej i Artystycznej” podlegający Cepelii, pracowałam tam do 1990 roku do chwili rozwiązania Cepelii. Następnie haftowałam stroje pałuckie i haft użytkowy. W kwestii stroju całkowitego haftowałam mi.in.: czepce, kryzy, fartuszki, , halki, bluzki.  Natomiast do samego Stowarzyszenia Twórców Ludowych przyjęto mnie w 1994 roku,  do którego przynależę do dzisiaj. Współpracuje z Muzeum Etnograficznym w Toruniu, gdzie przeprowadzam renowacje eksponatów. Prowadzę koła hafciarskie: od 10 lat w Muzeum Regionalnym w Wągrowcu (liczące 24 osoby), od 18 lat w Domu Kultury w Rogowie (liczące 12 osób). Prowadzę również zajęcia z młodzieżą w szkole specjalnej. Biorąc udział w licznych konkursach zdobywałam nagrody i wyróżnienia. W 1988 roku w Warszawie otrzymałam tytuł twórcy ludowego. Konkursy to: „Wiosna na Pałukach” w Szubinie, „Babie lato” w Bydgoszczy, „Noc Kupały” w Dziekanowicach oraz „A to polskie właśnie” w Lublinie. Co roku otrzymuję nagrodę od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W maju 2022 roku otrzymałam statuetkę „Mistrza Tradycji”. W lipcu 2022 roku nagrodę od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W październiku 2018 roku otrzymałam tytuł „Zasłużonej dla kultury polskiej”.  Moje prace znajdują się w muzeach oraz kolekcjach prywatnych, a hafty użytkowe dotarły nawet do Australii.

08.09.2023r. „Z pałuckiej szafy” wernisaż

Na wystawie zaprezentowane zostały części garderoby z okresu głównie międzywojennego, w skład których wchodzi zarówno odzież wierzchnia, jak i bielizna. Dodatkowo zaprezentowane są przedmioty codziennego użytku związane z ubiorem i historią Żnina.

17.07.2023r.

Wernisaż wystawy

ZEGARÓW I ZEGARKÓW

Dzięki uprzejmości rodziny kolekcjonerów i antykwariuszy z Bydgoszczy prezentujemy różnorodność zegarów i zegarków z różnych epok, pod kątem ich zastosowania, zdobnictwa, jak i przekazu symbolicznego.

„TU I TERAZ…” Wystawa malarstwa i rysunku

Jerzego Szczęsnego

wernisaż 20.05.2023r.

24.03.2023r Wernisaż wystawy

„Mój sposób na codzienność”

 Wystawa haftu Aleksandry Guzickiej

16.02.2023r. Wernisaż wystawy fotograficznej

” W sercu Pałuk” Mateusz Lewandowski

W sercu Pałuk

Prezentowane fotografie powstały na przełomie 4 lat (2018-2022r.). Zaprezentowana jest na nich różna perspektywa (naziemna jak i powietrzna) na miasto rodzinne Żnin oraz pobliską okolicę, Gminę Żnin. Za pomocą zdjęć zawsze staram się ukazać fascynujący mnie świat, który czasami mijamy w pośpiechu, nie zdając sobie sprawy

z jego istnienia i tego jaką rolę odgrywa w naszym życiu. Fotografując zawsze staram się działać w myśl zasady, aby pokazać to czego beze mnie, nikt by nie zobaczył.

Kilka słów o mnie…

Nazywam się Mateusz Lewandowski i moją pasją jest fotografia. Swoją fotograficzną podróż rozpocząłem w okolicach 2004r. od uwieczniania małych elementów krajobrazu za pomocą telefonu komórkowego wyposażonego w aparat fotograficzny. Szybko jednak zdałem sobie sprawę, że możliwości jakie oferuje (na tamte czasy) telefon były mocno ograniczone. Do zakupu pierwszego aparatu popchnęła mnie żona i do dziś z przymrużeniem oka patrzy na kolejne inwestycje sprzętowe.

Fotografia nie zawsze była czy nawet jest łatwa i przyjemna, fotografia wymaga, wciąga i pochłania bezpowrotnie. Jeśli zdecydujesz się jej poddać wpadniesz

w uzależnienie, z którego świadomie nie chcesz się uleczyć. Nie potrafię już spojrzeć na świat inaczej jak przez obiektyw, to choroba, ale kocham ją całym sercem!

Fotografia to tak naprawę moja żona i ja! Zawsze fotografujemy razem – bez względu na to czy jest to fotografia krajobrazu, fotografia ślubna czy też zupełnie inna dziedzina fotografii. Dzięki fotografii mamy piękne wspomnienia z wypraw, poznajemy wspaniałych ludzi, dla których z olbrzymią przyjemnością pracujemy podczas najpiękniejszych dni w ich życiu. Za pomocą fotografii uwieczniamy emocje

 i piękno otaczającego nas świata. Zawsze staramy się kawałek tego piękna zamknąć

w kadrze i zabrać go ze sobą lub w przypadku fotografii ślubnej, ofiarować go naszym klientom.

OTWARCIE WYSTAWY

„POZOSTAŁA NIE TYLKO PAMIĘĆ”

11.01.2023r.

Zbiory prywatne, na potrzeby wystawy udostępnił

Pan Zbigniew Zwierzykowski , Żnin

Pamiątki po przodkach dostarczyli:

Pan Wojciech Wojciech Lerchenfeld, Gdynia

Pan Radosław Urbanowski, Żnin

Pan Janusz Piechowiak, Białożewin

Pan Tomasz Wawrzyński,  Żnin

Pan Sebastian Borowski, Żnin

Pan Andrzej Górz, Nowy Targ

Pan Łukasz Małachowski, Żnin

Pani  Alicja Wodyńska, Żnin

Pani Barbara Filipiak,  Murczyn

Pan Antoni Gawrych,  Godawy

WERNISAŻ WYSTAWY

TADEUSZ MAŁACHOWSKI

„MALARZ LUDZKICH DRAMATÓW” – W 35 ROCZNICĘ ŚMIERCI

21.10.2022 r.

Spotkanie z Artystą Sławomirem Korzeniowskim 09.09.2022r.

WYSTAWA: „SŁAWOMIR KORZENIOWSKI – REKODZIEŁO Z SERCA I PASJI”

”ARTYSTYCZNA PASJA NIE-ZWYKŁEGO STOLARZA”

WERNISAŻ,  24.06.2022R.

Wystawa plenerowa „Dzieci Świata”

Fotografie autorstwa Elżbiety Dzikowskiej

 Otwarcie 27.05.2022 r.

 

  “René Magritte. Prace Graficzne”

Wernisaż 11.03.2022 r.

„Dream” wernisaż prac Edyty Lasoty

04.02.2022 r.

Edyta Lasota – artysta plastyk, zarazem dekorator wnętrz. Członkini Kujawskiego Stowarzyszenia Twórców Kultury. Do szerokiego spektrum zainteresowań artystki należą, m.in.: grafika, fotografia i malarstwo. Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych   i zbiorowych, jak: „Bello” w Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu, Majowy Przegląd Grafik    w Pałacu w Lubostroniu, Wystawa Główna XVIII Mogileńskich Spotkań Plastycznych, czy otwarcie wystawy zbiorowej Artystów Powiatu Inowrocławskiego wraz z inauguracją Alter Ino. Wśród bogatego dorobku artystycznego można wyróżnić takie osiągnięcia, jak: wykonanie wystroju malarskiego Sali Balowej Pałacu w Gocanowie, zaprojektowanie płaskorzeźby panoramy Kruszwicy, która znajduje się w Krajowej Spółce Cukrowej w Kruszwicy. Prace Edyty Lasoty znajdują się również w Kościele p.w. Matki Boskiej Szkaplerznej w Ostrowie; jest również autorką fresków stanowiących wystrój Willi Orłowo. Artystka stworzyła serię grafik dla wydanego w 2020 r. czasopisma regionalnego „Synergia” oraz grafiki na potrzeby klipu „Facebookowa mama” dla zespołu AVE. Ponadto zaprojektowała okładkę płyty „Podróż” zespołu Nietoperz.

W 2020 r. Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie zorganizowało wystawę prac twórczyni pod tytułem „Malując szeptem”. Po dwóch latach Edyta Lasota powraca do Żnina z nasyconą emocjami wystawą „Dream”, na którą serdecznie zapraszamy do Muzeum Ziemi Pałuckiej  w Żninie w dniach 05.02-06.03.2022 r.

Wernisaż wystawy „Czar porcelany” Stefan Czarnecki 14.01.2022 r. 

Wernisaż wystawy „Inspiracje” Marcin Jaszczak

27.08.2021 r.

Marcin Jaszczak
Urodził się 1975 r. Absolwent łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego Wydziału Edukacji Wizualnej. Dyplom obronił w 2013 roku. W 2002 roku ukończył także Studium Techniki Teatralnej i Filmowej w Łodzi.
W swoim dorobku artystycznym ma wystawy indywidualne: „Muzy” w Galerii Jagiellońska1 (2021); „Jej światło” w BWA Sieradz (2021); „Wystawa malarstwa” w Muzeum El Greco, Fodele, Grecja (2020); „Spojrzenia” w Galerii Małgosia, Wrocław (2020); „Cherez la femme” w Galerii „Dworzec Zachodni” Od Nowa UMK w Toruniu (2020), „Malarstwo” w Galerii Sztuki i Atelier Maya w Toruniu (2019), „Malarstwo” w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Tomaszowie Mazowieckim (2007) oraz „Malarstwo i rzeźba” w Poddębickim Domu Kultury i Sportu (2006).
Brał udział również w kilkunastu wystawach zbiorowych m. in.:
„1st International Exhibition” Muzeum El Greco, Fodele, Grecja (2020)
„Piąty Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców, Galeria ASP, (2020)
Kalendarz TOYA 2019 „Kochamy Łódź”, Hotel Double Tree by Hilton w Łodzi (2018);
„Czwarty Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców, Galeria ASP, Muzeum Miasta Łodzi (2017)
„Trzeci Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców, Galeria ASP, Galeria Bałucka (2016),
„Drugi Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Galeria Urzędu Miasta Łodzi (2015),
„Filmowe Inspiracje”, Muzeum Kinematografii w Łodzi (2014);
„ELart”, Muzeum Miasta Łodzi (2014);
„Pierwszy Niezależny Salon Łódzkich Młodych Twórców”, Wytwórnia, Łódź (2014);
„Elanie – ze zbiorów Rodziny Majdas”, Galeria Urzędu Miasta Łodzi (2014);
„Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych”, Gdańsk (2013);
„Pejzaż Malowany Ziemi Łódzkiej”, Miejski Ośrodek Kultury, Konstantynów Łódzki (2013 i 2009);
„Gorące kasztany”, Stowarzyszenie Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56, Łódź (2012);
„Wystawa rzeźby studentów ASP”, Cafe Wolność, Łódź (2009);
„Wystawa prac studentów Pracowni Rzeźby prof. Marka Wagnera i ad. Bogdana Wajberga”, BWA w Skierniewicach (2009);
,,LUBOCHNIA 2008” Ogólnopolski Plener Malarski, Gminna Biblioteka Publiczna, Lubochnia (2008);
,,LUBOCHNIA 2007”, Miejska Biblioteka Publiczna, Tomaszów Mazowiecki (2007).
W malarstwie Jaszczaka można zauważyć różne sposoby przedstawiania rzeczywistości, niezależnie od tematu obrazu. Pejzaż, portret, akt lub inna tematyka w formie zbliżona do plakatu ujawnia sprawne posługiwanie się różnymi technikami malarskimi. W jego pracach zobaczyć możemy szeroką paletę możliwości od łagodnych laserunków farby olejnej nakładanych małymi pędzlami do mocnych impasto akrylowych szpachli. Niemal klasyczny realizm widoczny w jednych pracacach kontrastuje z innymi, formami: syntetycznymi i geometrycznne, plakatowym skrótem myślowym ujawniając w ten sposób współczesną estetykę. Autor Podejmuje próbę połączenia tych dwóch różnych sposobów obrazowania: tradycyjnego z nowoczesnym. W jego pracach widać wyraźnie zainteresowanie historią i współczesnym życiem społecznym.

Sylwester Piędziejewski, wernisaż wystawy ”Kolor w drodze” 29.07.2021r. 

Sylwester Piędziejewski – urodzony w 1966 roku w Gostyninie, studiował, w latach 1989–1994, na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; za pracę dyplomową zrealizowaną pod kierunkiem prof. Rajmunda Ziemskiego otrzymał wyróżnienie rektorskie.
Zajmuje się malarstwem sztalugowym, monumentalnym, akwarelą, rysunkiem, malarstwem ściennym oraz konserwacją polichromii. Jest przede wszystkim wrażliwym pejzażystą i wytrawnym obserwatorem światła, w swoich obrazach stara się odzwierciedlać świetlistość zaobserwowanych w naturze kolorów i dźwięków barwnych zestawień. W tym celu w swych niemal abstrakcyjnych pracach o pejzażowej proweniencji wykorzystuje przenikające się warstwy koloru. Ostatnio stosuje technikę polegająca na naprzemiennych nakładaniu i zdzieraniu warstw tynku i farby, tworząc w ten sposób dzieło będące w ciągłym procesie. Artysta traktuje obraz jako etap przejściowy i zmienny a efekt końcowy nierzadko zdumiewa jego samego. Autor wielu realizacji malarstwa monumentalnego oraz prac konserwatorskich w Polsce, Rosji, Izraelu i we Włoszech, m.in. konserwacji zabytkowych polichromii w bazylice katedralnej pw. św. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Płocku oraz prac rekonstrukcyjnych we wnętrzu kościoła parafialnego pw. św. Rocha i św. Jana Chrzciciela w Brochowie.
Doktor habilitowany w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki (2019). Od roku 1997 pracuje na macierzystym wydziale warszawskiej ASP, gdzie jako profesor uczelni (od 2019) prowadzi Pracownię Technologii i Technik Malarstwa Ściennego.